Po co pić wodę? Przecież piję herbatę, kawę i zupy…

09.04.2019 | Maciej Kokosza

No właśnie, należy  zadać sobie pytanie pierwsze: czy wiesz ile trzeba pić wody dziennie?
I pytanie drugie, jaką wodę wybierać?

Mowa o czystej wodzie, a nie płynach dodatkowych, które tutaj się nie liczą. Postaram się wytłumaczyć główne i bardzo ważne aspekty tego tematu.

Żeby obliczyć ile musisz dziennie wypijać wody jest proste działanie.

Należy pomnożyć 30ml x Twoja masa ciała.

Każdy Twój kilogram potrzebuje tylu mililitrów wody by prawidłowo funkcjonować. Czyli im więcej ważymy musimy więcej pić wody. Dla przykładu osoba, która waży 60 kg powinna wypić dziennie ok. 1,8 litra wody, a przy wadze 80kg jest to 2,4litra wody. Zalecenia te są ogólnie znane od Światowej Organizacji Zdrowia. I jest to optymalna ilość dziennego zapotrzebowania.


Nie bagatelizuj tej ilości. Nasz organizm non stop dostarcza składniki do komórek w całym ciele i należy się zastanowić co jeżeli transport i możliwości odżywiania komórek nie jest idealne, bo o to nie dbamy. Często szukamy przyczyn złego samopoczucia m.in. opuchnięcia nóg, zmęczonych nóg, problemów jelitowych, żołądkowych, bólu głowy, skurczy mięśni, osłabienia - nie zdając sobie sprawy, że może nie do końca dbam o to, by procesy w Twoim organizmie zachodziły bez zakłóceń.

Jak wybieraj wodę?

Często wybieramy wodę pod względem smakowym, a także ceny za zgrzewkę. Niestety nie jest to najlepsza droga wyboru.


KROK 1 - Sprawdź jej etykietę (często jest tam tabela ze spisem minerałów) i jedną z danych, która przeważnie napisana jest pogrubioną czcionką SUMA SKŁADNIKÓW MINERALNYCH lub OGÓLNA ZAWARTOŚĆ SOLI MINERALNYCH - liczba ta mówi o ilości minerałów w Twojej butelce w miligramach/litr. Co dalej?


KROK 2 - znasz już ilość minerałów z tabeli, także teraz możesz określić jej rodzaj, a to kluczowe by wiedzieć, czy taka woda jest dla Ciebie!

Wody mineralne dzielimy na 4 rodzaje:

  • bardzo nisko zmineralizowana - nie przekracza 50mg/l
  • nisko zmineralizowana - nie przekracza 500mg/l
  • średnio zmineralizowana - nie przekracza 1500mg/l
  • wysoko zmineralizowana - przekracza 1500mg/l
  •  

Sprawdź w której grupie jest Twoja woda!

Wody 1) i 2) możesz pić bez ograniczeń w ciągu dnia, trzymając się Twojego limitu spożywania dziennego wody. Jest to woda, z którą zdrowy organizm sobie poradzi, przefiltruje, pobierze składniki w ilości potrzebnej i resztę wydalisz z moczem. 

Ale! Jeśli masz chorobę serca lub nerek Twój zakup wody powinien kierować się do wody z mineralizacją do 200mg/dl. Podobną wodę wybieraj dla bardzo małych dzieci.


Jeśli zmagasz się z obrzękami lub nadciśnieniem wybieraj wody o mineralizacji do 20mg/l.
Starsze dzieci powinny spożywać wodę o mineralizacji 400-500mg/l z dużą zawartością wapnia(Ca2+).


Wodę wysoko zmineralizowaną możemy spożywać tylko w czasie upałów i po intensywnym wysiłku fizycznym. Takie wody są wykorzystywane w uzdrowiskach i są dawkowane w ściśle określony sposób.


Nie wolno pić/spożywać w nadmiarze i stale wód wysoko zmineralizowanych, gdyż może to prowadzić do niebezpiecznej kumulacji biopierwiastków w organizmie. Do takiej kumulacji może dochodzić także przy piciu każdej innej wody jeśli organizm nie jest wydolny do filtrowania np. z powodu nie sprawnych nerek. Podczas przeciążania nerek zbyt dużą ilością minerałów do filtrowania, dochodzi do przeciążania pracy serca! Należy się „wsłuchać” we własny organizm i zastanowić, czy przypadkiem nie „przesadzamy” z ilością minerałów. Zawsze podaje prosty przykład takiego działania, roślinę którą podlewamy zbyt często z dodatkiem jakiegoś nawozu, zacznie chorować. A może to dlatego czasami może chorujesz dłużej lub kontuzja nie leczy się tak szybko jak powinna?!

Jaki jest wniosek?

Jeśli pijemy wodę powyżej 500mg/l musimy uważać, czy jest to nam w danym czasie potrzebne. Zdrowszym wyjściem będzie pić wodę poniżej 500mg/l codziennie, a gdy np. jest upał lub idziemy na trening zabrać butelkę o mineralizacji powyżej 500mg/l. Kobiety podczas miesiączki, często mają problem z obrzękami nóg i rąk, wybierając zbyt mocno mineralizowaną wodę będziemy jeszcze bardziej obciążać organizm. Pamiętaj że suplementy, które połykamy na potęgę, zawierają także duże ilości różnych składników i mogą się dublować i niepotrzebnie powielać w Twojej diecie razem z wodą. To bardzo ważne, choć rzadko o tym myślimy! Niedobory wody szkodzą tak jak i nadmiar minerałów w organizmie.

Ciekawostka!

Woda powinna zawierać:

  • wapń(Ca2+) – co najmniej 150mg/dl
  • magnez(Mg2+) – co najmniej 50mg/dl.

Pierwiastki te biorą udział we wszystkich procesach biologicznych i odgrywają dużą rolę w leczeniu wielu chorób. Częste niedobory w codziennej diecie mogą wpływać na przebieg procesów chorobowych.

Wody z takim stosunkiem minerałów wapnia i magnezu na rynku polskim nie znalazłem.

 

KROK 3 - Czy mineralna woda gazowana się czymś różni?

To temat, na który można pisać kolejny artykuł, ale musimy wiedzieć, że wody gazowanej powinny unikać osoby z nadkwasotą oraz małe dzieci nie powinny jej pić, gdyż może to powodować kolki.
Woda gazowana poprawia jej smak, poprawia trawienie, zaspokaja szybciej pragnienie i poczucie głodu, jest to związane z bąbelkami gazu, które pobudzają receptory na języku.

KROK 4 - Jak przechowywać wodę? Niby wiemy ale…

Temperatura wody do spożycia: 12-15*C, nie niższa niż 10*
Aktualnie są hipotezy, iż można pić ciepłą wodę w celu poprawienia perystaltyki żołądka i jelit, a dzięki temu, nie tracenia energii przez organizm by ogrzać wodę. Ciekawe doświadczenie do sprawdzenia.


Temperatura przechowywania wody: 4-20*C
Woda po otwarciu butelki w temperaturze pokojowej może być do spożycia do 12 godzin, w lodówce 1-2dni.

KROK 5 - Nie bagatelizuj tego tematu. Sprawdź wodę, którą pijesz i policz ile jej pijesz. To jeden z niewielu potężnych możliwości poprawy nas samych od środka, wszystko zależy od nas i naszych chęci. Jeśli przeraża Cię widok wypicia całej butelki dziennie, bo np. nigdy tyle się nie udało… próbuj wlewać do mniejszych kubeczków, szklanek lub małych butelek. małymi krokami co raz więcej.


Pij wodę! Będziesz... Mokry

eBook