Łapią Cię skurcze nóg? Przeczytaj co może być przyczyną!

06.09.2017 | Maciej Kokosza

Pacjenci, przychodzący do mnie do gabinetu bardzo często zgłaszają mi podczas wywiadu silne dolegliwości dotyczące skurczów w nogach. Łapią w udo albo w stopę, a najczęściej w łydki. Przeważnie atakowana jest jedna noga lewa lub prawa, a skurcze w niej są silniejsze lub występują częściej.

Z moich obserwacji wynika że najczęściej cierpią pacjenci pracujący w pozycji siedzącej lub przebywających długo w niewygodnym obuwiu i np. jeszcze na obcasie. Częstą opcją jest siedzenie na nie wygodnym krześle i o zgrozo w szpilkach.


Czy masz dobrze dobrane krzesło ?

Najczęstszym błędem jest zbyt wysoko ustawione siedzisko i stopy ledwo co dostają palcami do podłogi lub też wiszą albo są podkulone i skrzyżowane pod siedziskiem. Siedzisko bardzo często wrzyna się w udo i co łatwo ocenić czy tak jest wstając i sprawdzając czy przypadkiem nie mamy odciśniętej, czerwonej głębokiej kreski na skórze z tyłu uda. (Oczywiście nie róbmy tego w pracy;) Każdy ucisk na mięśnie i inne tkanki, który trwa często kilka godzin może utrudniać prawidłowy przepływ krwi(czyli słabsze dotlenienie i odżywienie tkanek), chłonki (co może powodować obrzęki). Dodając jeszcze podkulenie kolan pod siedzisko i np. ich skrzyżowanie... taka sytuacja utrudnia jeszcze bardziej utrudnia przepływ krwi w całej nodze. Organizm robi co może by wszędzie dopłynęła krew i energia - to tak jak nadmuchać materac przez przytkany wentyl. Nogi są zmęczone, obrzęknięte, a np. w nocy łapią skurcze. Należy pamiętać by robić kilkuminutowe przerwy podczas pracy i np. wstać, pomaszerować, wykonywać kilkanaście razy wspięcia na palce. Prostą pomocną rzeczą jest ułożenie nóg na podstawce pod nogi, podnóżkach, lub też na zwykłym pudełku, które delikatnie uniesie nam nogi podczas siedzenia, a uda nie będą się tak uciskały na krześle. (oczywiście uda nie mogą być w powietrzu, chodzi tylko o równe rozłożenie nacisku na tył uda)


Jakie jest źródło skurczu w nogach?

Otóż może dochodzić do takiej sytuacji gdy mamy niedobór niektórych składników mineralnych np. stosując nie pełnowartościową dietę. Jeśli podczas badań krwi jest takie potwierdzenie to suplementujemy wtedy odpowiednie składniki. Zbyt duża ilość składników którą dostarczamy w większości jest wydalana z organizmu i niepotrzebnie obciążamy pracę nerek. Tak jak i rośliny możemy przenawozić tak i my możemy się źle czuć przy zbyt dużej często z przyzwyczajenia, suplementacji witamin. Reklamy bombardują nas tak często by brać np. Mg że czy trzeba czy nie to bierzemy bo jak nie wezmę to będą mnie łapać skurcze. Owszem efekt placebo zawsze działa i jest na poziomie 10% skuteczności. Także badajmy najpierw nasz stan i z głową zadbajmy o ewentualne niedobory. Może nie samo picie kawy jest problemem ale zastępowanie kawą innych źródeł minerałów. Jeśli pijesz kawę, musisz być świadoma/y że jest ona moczopędna(podobnie jak piwo) i organizm częściej pozbywa się minerałów z organizmu. Pijąc kolejne kawy, bez uzupełniania wody w ciągu dnia, tak naprawdę się odwodniamy. Spróbuj na każdą filiżankę kawy przyjąć w ciągu dnia szklankę wody. Kawa nie powoduje skurczu mięsni, to nasz brak konsekwencji i zadbanie o nasz organizm po jej wypiciu;)

 

Czy wiesz że na ilość składników mineralnych w Twoim organizmie masz ogromny wpływ pijąc wodę
mineralną?

Ten temat poruszałem już w artykule na naszym blogu „Czego jeszcze nie wiesz o wodzie z butelki?”
W skrócie: jeśli pijesz zbyt mineralizowaną wodę i np. jeszcze bierzesz kompleksowe suplementy witamin, możesz zaburzać pracę Twoich narządów, nie będziesz się czuć świetnie jak to jest na reklamach a wręcz przeciwnie. Zapraszam do przeczytania artykułu : TUTAJ

 

A jak jest z Twoją kondycją fizyczną?

Najważniejszym problemem przy skurczach mięsni jest ich NIE ROZCIĄGNIECIE. Nie ważne czy to z przepracowania czy z przesiedzenia. Mięsień by być silny musi być rozciągany po pracy i najlepiej przed także. Proste pytanie: Kiedy rozciągałaś/eś ostatnio łydki lub uda? Czy wiesz jak to robić prawidłowo? Każdego pacjenta, który ma problem z rozciągnięciem mięśni nóg, uczę jak poprawnie i bez wysiłku może sobie pomóc i poprawić formę i siłę nóg. Podpowiadam jak zadbać także o mięśnie stóp.
 

Co jeszcze możesz dla siebie zrobić, by nie dokuczały skurcze?

Do całkowitego ustąpienia dolegliwości często należy dołączyć kilka spotkań na terapii indywidualnej fizjoterapeutą, gdzie całościowo całe nogi(przód i tył) wraz z biodrami i stopami rozluźniamy i ćwiczymy. Najskuteczniejszą formą terapii jest IGŁOTERAPIA SUCHA, którą stosuję w gabinecie, połączona z ćwiczeniami, które zadaje pacjentom do domu.


Nie lekceważ tych skurczy mięśni! Bardzo często chroniczne bóle i skurcze prowadzą zmiany naszej sylwetki, do złego nawykowego wręcz krzywego chodzenia lub utykania. Taka sytuacja jest doskonałą bazą do wystąpienia bólu kręgosłupa. Nie pozwól na to!