Czego jeszcze nie wiesz o wodzie z butelki?

24.02.2016 | Maciej Kokosza

PIJESZ WODĘ BUTELKOWANĄ – masz nadciśnienie, jesteś w ciąży, uprawiasz sport?

SPRAWDŹ KTÓRA WODA JEST DLA CIEBIE

Wbrew powszechnej wiedzy społeczeństwa, nie jest obojętne, którą wodę z półki wybieramy w sklepie. Głównie selekcjonujemy ją patrząc na walory smakowe i cenę.

Sprawdź etykietę przed zakupem. Główna informacja dla Ciebie to OGÓLNA MINERALIZACJA podana w mg/l. – czyli ile zawiera soli mineralnych.
Znakowanie naturalnych wód mineralnych w Polsce jest regulowane przez Ministerstwo Zdrowia i odpowiednio kwalifikowane.

Kryteria kwalifikacji wód butelkowanych: (na etykietach butelki)


Oznaczenie wody:                                                                                        Ogólna zawartość soli mineralnych (mg/l)
Bardzo nisko zmineralizowana                                                                                 Nie przekracza 50mg/l
Nisko zmineralizowana                                                                                              Nie przekracza 500mg/l
Średnio zmineralizowana                                                                                          Nie przekracza 1500mg/l
Wysoko zmineralizowana                                                                                          Przekracza 1500mg/l

KRENOTERAPIA – to dawkowanie wody

Wodę o mineralizacji niskiej i średniej można pić bez ograniczeń.
Nie wolno pić spożywać w nadmiarze i stale wód wysoko zmineralizowanych, gdyż może to prowadzić do niebezpiecznej kumulacji biopierwiastków w organizmie.
Wodę wysoko zmineralizowaną możemy spożywać tylko w czasie upałów i po intensywnym wysiłku fizycznym.
Dzieci powinny spożywać wodę o mineralizacji 400-500mg/l z dużą zawartością wapnia(Ca2+)
Osoby z chorobami serca, nerek oraz małe dzieci powinny pic wodę o mineralizacji do 200mg/l
Osoby z obrzękami i nadciśnieniem powinny spożywać wodę o mineralizacji do 20mg/l
Woda naturalna mineralna gazowana:
Wody gazowanej powinny unikać osoby z nadkwasotą
Małe dzieci nie powinny jej pić, gdyż może to powodować kolki

Woda gazowana poprawia jej smak
Woda gazowana poprawia trawienie
Woda gazowana zaspokaja szybciej pragnienie i poczucie głodu


Bardzo ważne są warunki przechowywania i spożycia wody:
Temperatura wody do spożycia:  12-15*C, nie niższa niż 10*
Temperatura przechowywania wody: 4-20*C
Woda po otwarciu butelki w temperaturze pokojowej może być do spożycia do 12 godzin,
w lodówce 1-2dni.
Przy wnikliwszej analizie etykiety butelki możemy zwrócić uwagę na dwa pierwiastki w tabeli :
wapń(Ca2+)  i magnez(Mg2+)
Idealny stosunek ilości tych dwóch pierwiastków to 1:2 (Ca2+:Mg2+)
(Niestety, na rynku polskim trudno jest znaleźć wodę mineralną o takiej mineralizacji)

Woda powinna zawierać:
wapń(Ca2+) – co najmniej 150mg/dl
magnez(Mg2+) – co najmniej 50mg/dl
Pierwiastki te biorą udział we wszystkich procesach biologicznych i odgrywają dużą rolę w leczeniu wielu chorób. Częste niedobory w codziennej diecie mogą wpływać na przebieg procesów chorobowych.