Czy nietolerancję pokarmową można wyczytać z twarzy?

13.07.2017 | Magda Komorowska, Anna Klukowska

Nie od dzisiaj wiemy, że to co jemy na co dzień ma wpływ na nasz wygląd lub samopoczucie. Warto wiedzieć, jakie produkty spożywcze mogą negatywnie wpływać na naszą skórę i jak rozpoznać, czego nasz organizm nie toleruje.

W obecnych czasach dieta nie wygląda tak samo jak kiedyś. Dziś wszystko co spożywamy jest

bardziej obrobione chemicznie. W żadnym posiłku nie było takich ilości glutenu, substancji

konserwujących czy pestycydów, które działają niszcząco na jelito i wywołująco wszelkiego rodzaju

alergie oraz nietolerancje jak teraz.

Nietolerancja pojawia się gdy organizm ma problem ze strawieniem substancji spożytych. A o ten problem wcale nie trudno, biorąc pod lupę składy z jakimi mamy do czynienia na co dzień w sklepach.

Objawy nietolerancji pokarmowej wpływają na problemy:


1. Z trawieniem :
- wzdęcia po posiłku
- zaparcia
- biegunka
- kurcze i ból brzucha
- wiatry

2. Ze skórą :
- trądzik
- sińce pod oczami
- wysypka
- opuchnięcie twarzy
- przedwczesne starzenie
- przebarwienia skóry
- zaczerwieniona skóra

3. Ze złym samopoczuciem:
- kaszel
- ciągłe uczucie zmęczenia
- bóle głowy lub migreny
- częste przeziębienia
- brak energii
- bóle stawów
- huśtawki nastroju
- swędzenie ust lub oczu
- cieknący lub zatkany nos
- przybieranie na wadze
- kichanie

Przedstawione objawy mogą oczywiście towarzyszyć zupełnie innych problemom i chorobom, aniżeli wyłącznie nietolerancji pokarmowej. Jednak, gdy większość badań wykazują "normę", a Ty nadal szukasz pomocy przechodząc z jednego gabinetu lekarskiego do drugiego, to zastanów się, czy nie warto przyjrzeć się pracy swoich jelit.  

 

1. Nietolerancja na  gluten:

Najczęściej objawia  się: krostkami na czole, nabrzmiałymi policzkami, zaczerwienieniem lub krostkami na policzkach, krosty lub ciemne plamy w okolicy brody
Gluten  znajduje się w pszenicy oraz w innych zbożach. Bardzo ważnie jest przy rezygnacji z glutenu to aby dokładnie czytać  etykiety. Ponieważ może on być w produktach  których nigdy byś nie podejrzewała.

Czym zastąpić produkty glutenowe? Kuskusem, ryżem brązowym, komosą ryżową, szałwią hiszpańską, proso lub gryką.

Jak gluten może wpływać na nasz organizm? Niestety duże ilości glutenu zwiększają produkcje estrogenów co może być przyczyną zatrzymywania wody w organizmie i pojawienia nie zmian trądzikowych na twarzy.

2. Nietolerancja  mleczna:

Nietolerancja laktozy niestety jest najczęstszą nietolerancją pokarmową a objawia się: opuchniętymi powiekami, workami oraz cieniami pod oczami, rozsiany trądzik i wypryski, blade policzki oraz zagęszczenie zmian trądzikowych na brodzie. Powodem nietolerancji laktozy jest  utrata enzymu który trawi laktozę . Co zrobić  żeby uniknąć niedoborów wapnia w organizmie ( który głównie znajduje się w mleku) trzeba spożywać więcej ryb takich jak  sardele, sardynki szprotki i śledzie oraz warzywa : brokuły, kapusta, rzeżucha, jarmuż. Rośliny strączkowe: ciecierzyca , fasola czerwona, soczewica , orzechy ziemne. Zboża : brązowy ryż , komosa ryżowa. Owoce oraz nasiona i orzechy.

3. Nietolerancja na alkohol:

Objawem takiej nie tolerancji są: zmarszczki lub krosty między brwiami, obwisłe powieki, zmarszczki pod oczami, sucha skóra, powiększone pory , zaczerwieniona skóra na policzkach, głębokie bruzdy nosowo- wargowe. Alkohol odwadnia skórę dlatego bardziej widoczne są zmarszczki.  Niestety przy tej nietolerancji  trzeba ograniczyć spożywanie alkoholu do minimum.

4.Nietolerancja na cukier:

Tą nietolerancje można rozpoznać po: zmarszczkach wysoko na czole, workami pod oczami, krostki mogą być rozsiane po całej twarzy, cienkiej skórze lub ciemnoszarym , bladoziemistym odcieniu skóry.  Cukier w diecie jest produktem sprzyjającym powstawaniu stanu zapalnego co jest przyczyną szybszego starzenia się skóry. Cukier zakłóca mikrokrążenie w skórze oraz zakłóca odnowę komórek skóry. Co zrobić kiedy mamy łaknienie na cukier? Trzeba zwiększyć spożycie białka co ustabilizuje poziom cukru we krwi. Zwiększyć spożycie zdrowego tłuszczu ponieważ zadziała ono jak białko oraz spowoduje że dłużej poczujesz się syta.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, czy masz nietolerancje pokarmową  należy po pierwsze  ocenić czy objawy zgadzają się z którymś z powyższych opisów. Po drugie warto zastosować najtańszą i najprostszą metodę: prowokacji pokarmowej. Polega ona na odstawieniu podejrzanego czynnika nietolerancji na około 3 tygodnie, np. gluten (lub nabiał, alkohol i cukier) i obserwować czy będzie poprawa stanu skóry. Następnie wprowadzamy ponownie czynnik potencjalnie alergizujący. Jeżeli na czas odstawienia produktu widać znaczną poprawę, a po jego wznowieniu do diety niepokojące objawy wracają, to może oznaczać nietolerancję pokarmową.

Po tych próbach możesz sprawdzić swoją nietolerancję w bardziej profesjonalny i obiektywny sposób:

  • z krwi
  • z kału
  • ze śliny (badanie genetyczne)
  • wodorowym testem oddechowym (WTO)

Możesz zdziwić się jak nietolerancja pokarmowa może wpłynąć na jakość Twojego życia. Okazuje się, że takie choroby przewlekłe jak:


nadwaga i otyłość
przewlekłe zmęczenie i depresja
przedwczesne starzenie się
nowotwory piersi, jelita grubego, prostaty
choroba wieńcowa
miażdżyca
nadciśnienie
cukrzycał
łuszczyca i inne choroby skóry
migreny i inne choroby układu nerwowego
choroby jelit i inne choroby przewodu pokarmowego
zaburzenia hormonalne i choroby tarczycy
niepłodność
zaburzenia seksualne, w tym obniżona potencja

mogą mieć bezpośredni związek z Twoją nietolerancją na wybrane produkty!

Warto się przebadać choć raz w życiu!